maanantai 2. lokakuuta 2017

Repovesi

Työkaveri houkutteli lähtemään työpaikan järjestämälle virkistysretkelle Repoveden kansallispuistoon 2.9. ja hetken emmittyäni päätin lähteä mukaan. Virkistys ei kohdallani liene kovinkaan osuva termi, sen verran poikki olin pari seuraavaa päivää ja kävely oli aikamoista köpöttämistä. Ei silti kaduta yhtään, päinvastoin. Kokemus oli positiivinen yllätys; matkat, ruoat, opastetut retket ym. ja omavastuu ainoastaan kympin. Aamulla bussi oli odottamassa Hyvinkään sairaalan pihalla, lähtö klo 8 ja paluu illalla klo 20 jälkeen. Bussimatkat tietysti neuloin :) Oli myös mahdollisuus jäädä yön yli retkelle, jonne osa porukasta jäikin.

Kauhu meinasi kangistaa jäsenet nähdessäni tämän riippusillan! Ylitin itseni ja könysin saareen, tutisevin puntein.Työkaveri otti kuvan kun oli jo aikaa sitten päässyt maihin. Riippusillalle saa mennä max 5 henkilöä kerrallaan.
Lapinsalmen riippusilta Repoveden omilta sivuilta. Klik.

Heti kättelyssä meitä odotti nokipannukahvit ja täytetyt bagelsit. Sitten lähdettiinkin tarpomaan.

Olin jo henkisesti varautunut hirvikärpäsiin, mutta eipä niitä siellä näkynyt yhtään, huippua! No ei kai hirvetkään viihdy tuollaisessa vaikeakulkuisessa juurakossa. Ei siinä paljon maisemia ehtinyt ihailla kun piti koko ajan katsoa mihin astuu ettei putoa polulta.
Tässä on yksi oppaista Rami(?) ja hän kertoi todella kattavasti ja mielenkiintoisesti paikasta. Saaresta on löytynyt maan kerrostumista mm. ohran siitepölyä ja on pystytty todistamaan, että siellä on viljelty jo 2000 vuotta ennen meidän ajanlaskun alkua.
Maisemat olivat aivan huikeat!

Patikoinnin jälkeen saavuimme Kuutinkanavalle. Siellä on aikoinaan uitettu tukkeja.

Sitten lähdimme kanooteilla melomaan 3 km matkan. Mua pelotti aivan hirveästi, mutta ystävällisen oppaan avulla (Teemu?) pääsin turvallisesti kanoottiin ja sieltä pois. Muita varmaan nauratti, mutta ei se mitään. Melominen olikin tosi kivaa vaikka mua oli pelottanut se jo etukäteen hirvittävästi. Näin jo mielessäni kuinka hukun...mutta selvisinkin kuivin jaloin.
Täällä on kuulemma loistava akustiikka ja vastarannalla on pieni esiintymislava jossa konsertoidaan. Kivikko on Kyiden talvehtimispaikka. Maisema elää jatkuvasti, sillä lohkareita putoaa hetkenä minä hyvänsä lisää alas kivikkoon.

Lopuksi menimme jyrkkää nousua lähes koko matkan Katajavuorelle. Kivikkoa ja juurakkoa riitti jälleen. Pohkeet lauloivat valitusvirttä ja henki meinasi loppua. Selvisin kuitenkin pysähtymättä vaikka olinkin porukan viimeinen. Vaiva palkittiin, näköala oli upea, vaikkakin korkean paikan kammoa potevalle jo vähän liikaa.

Sitähän luulisi, että alastulo on helppoa, niin varmaan...Näitä rappusia riitti ja riitti.

Työkaveri otti tämän alemman kuvan jossa mä vedän jonoa perässäni. Osa oli jo päässyt alas asti. Kyllä, tuonne voisin lähteä uudestaan joku päivä. Kesällä siellä on kuulemma hirveä ruuhka, mutta keväällä ja syksyllä mitä parhainta patikoida. Ruokaakin siellä voi itse tehdä kun on useampi paikka missä voi grillata ym. Meillä nyt oli ruoka järjestetty muutoin niin ei tarvinnut huolehtia mistään. Kiitos HUS ja Sykkeen Kaikuja :)

1. Hieno retki, kyllä kannattaa osallistua ku järjestetään. Multa olis jäänyt se riippusilta kulkematta, en vaan voi. Söderskärillä on kans tommonen enkä oo siitä yli menny. Ei.
    Upeat maisemat, huikaisevat. Johonkin tollasiin maisemiin pitäis kyll käydä tutustumassa.

1. Kannattaa osallistua tosiaan, nyt "uskaltaa" toistekin lähteä kun oli niin kiva reissu. Kyllä se riippusilta pelotti, mutta eihän sinne saareen olis muuten päässyt, niin ei ollut vaihtoehtoja. Ei se onneksi ollut hirveän korkealla ja alla vesi eikä kivinen rotko, niin helpotti vähän tuskaa.

2. Rankka reissu, mutta varmaan tosi antoisa. Olit kyllä rohkea kun uskalsit riippusillalle ja kanoottiin. Minulta ne olisi jääneet menemättä =)

1. Totta, rankka mutta antoisa reissu. Kyllä mua pelotti, mutta olin päättänyt ylittää pelkoni ja oon tosi tyytyväinen, että uskalsin. Ja hengissähän tässä vielä ollaan ;)

3. Huikeat maisemat! Kyllä Suomi on kaunis! <3
    Sari

1. Sanopa muuta. Paljon on vielä nähtävää kotimaassa!

4. Onpa hieno paikka! Mä en kävelis muutamaan päivään tollasen retken jälkeen. Normipäivä kotonakin särkee jalkoja.

1. Oli kyllä aivan huikea paikka! Ei kyllä kävelty täälläkään...pari kolme päivää meni sellasta pökkelykävelyä kun koivet oli niin kipeät, mutta hyvää liikuntaa se oli.