keskiviikko 16. joulukuuta 2015

Päivä Tallinnassa

Eilen oli kiva päivä Tallinnassa Jaanan kanssa. Jaana pyysi mua matkaseuraksi. Matka ei maksanut mitään, mutta saahan siellä aina rahaa kulumaan. Sää suosi meitä.
Monta kertaa oon mennyt erään kahvi/teekaupan ohi, mutta nyt pistäydyttiin sisälle asti. Kauppa on Kohvieri ja osoite Olevimägi 11. Ihania teelaatuja ja kahviakin oli moneen lähtöön. Ostin kolmea eri maustettua teetä ja yhtä kahvia joka ei ollut maustettua, ihanan pehmeää! Sitä oli tänään aamukahvina koska Presidentti-pavut olivat juuri loppuneet. Oi mikä aromi!
Mulla on noin 10 vuoden takaa huono kokemus ravintola Olde Hansasta jonka takia en ole sinne toistamiseen mennyt. Kalliskin se on. Jaana on yrittänyt monet kerrat mua suostutella sinne, turhaan. Ajattelin, että kai mun täytyy nyt kerrankin suostua kun Jaana järjesti matkankin. Meinasin ottaa samaa juustopaistosta mitä Jaanakin, mutta päädyin lopulta Andalucian loheen. Noh...sehän olikin sitten graavattua lohta ja päällä silakka tai jotain. Voi apua. Mä kyllä syön graavilohta hiukan, mutta en montaa siivua kerrallaan ja tää oli törkysuolaista. Kasviksia oli minimalistinen keko, onneks pähkinäleipä ja yrttilevite oli hyvää. Tämähän olikin pieneen nälkään tarkoitettu, että annoskin oli sen mukainen, mutta aika valju fiilis tästä jäi. Vesilasillinen maksoi pari euroa, huh!
Paikka on mun mielestä viehättävä ja tykkään tuollaisesta keskiaikaisesta tyylistä. Nämä ruokajutut on tietysti aina makuasioita, että eihän ruoka sinänsä huonoa ollut, ei vaan ihan mun makuun.

 
Vessareissu onkin sitteh ihan oma lukunsa, joka jääköön tästä tekstistä pois...No ehkä se on taas 10 vuotta, että sinne uskaltaudun ;)

Tori on aina kiva joulun aikaan, vaikkakin samanlaisia tuotteita on vähän turhan paljon, ei ole niin paljon katseltavaa mitä kojujen määrästä voisi päätellä. Glögiä en nyt juonut koska join sitä jo menomatkalla laivassa.
Pois lähtiessämme tuli puistossa vastaan näin kaunis valoasetelma.
Kiitos Jaana mukavasta päivästä ja hyvästä seurasta :)

4 kommenttia:

  1. Mä en ala mitään: KaIKki Muut on käynyt Tallinnassa nyt joulunaikaa mut mua ei kukaan oo ottanut mukaan, bläähh.
    Sorry, johonkin tämäkin harmistus piti purkaa, niih.
    Harmi, että sulla on noin huonosti ruokapuoli mennyt ku Tallinnassa on vaikka kuinka ja paljon hyvää ruokaa tarjolla, ihan kohtuuhintaankin.
    Mä oon tässä pikkuhiljaa tyhjennelly laatikoita siinä toivossa, että piironki ja pöytä sulle oikeasti joku päivä muuttavat.

    VastaaPoista
  2. No ei munkaan pitänyt mennä, mutta kun pyydettiin mukaan niin lähdin sit kuitenkin. Siis oonhan mä yleensä syönyt Tallinnassa hyvin, mutta tää Olde Hansa on mulle ollut se huonompi kokemus jonka takia en sinne nytkään olisi lähtenyt. Täytyyhän niitä kompromissejakin tehdä niin lähdin. Olde Hansa on musta tosi kallis paikka. Eikä sen ruokakaan tosiaan ole ollut mun suun mukaista.
    Kyllä ne muuttavat tänne kunhan tästä joulusta päästään yli :)

    VastaaPoista
  3. Ihan käy kateeksi, kun te sieltä etelämpää noin vain piipahdatte Tallinnassa. Koskaan en ole edes joulumarkkinoiulle sinne päässyt. Täältä kun lähtee, niin ensin on istuttava linja-autossa neljä tuntia ja yötäkin oltava jossain, jos meinaa laivalta Tallinnaan poiketa. Yö laivalla ei ole kyllä minun makuuni, kuunnella sitä humalaisten hoilitusta läpi yön. Sitä lajia sain kuunnella ihan tarpeeksi työvuosina. Jospa minäkin vielä pääsisin joskus muuttamaan etelämmäksi ja sitten "piipahtelen" Tallinassa vähän väliä =D. On muuten komea joulukuusi kuvassa.

    VastaaPoista
  4. Sitähän mä oon tuolle sulhollekin sanonut, että jos muuttaisin kauemmaksi niin moni asia jäisi ja mökkiintyisin varmaan kokonaan kun mua on houkutellut luokseen asumaan ;) Vaikka onhan mullakin tunnin matka pääkaupunkiin, mutta se vielä menee. Mitäs jos menisit joskus Tallinnaan niin, että olisit siellä yötä? Ei olisi niin kiire. Ja eiköhän täältä "etelämpää" aina joku majapaikka käsityöihmiselle löydy :)

    VastaaPoista